„Iata
lucruri, care neaparat trebuiesc pricepute, daca dorim sa
întelegem pe poet si creatiunea lui. În privinta
cauzelor pesimismului, acuma în urma, au început
a se raspândi niste pareri, cu totul gresite, si care
vin din nestudierea mai adâncita a creatiunii lui Eminescu.
Unii zic Pricina pesimismului poetului nostru este filosofia
pesimista a veacului, schopenhauerianismul. Cât de gresita
e aceasta parere, pot sa înteleaga acei ce-au cetit
articolul nostru Deceptionismul în literatura româna.
Cei care sunt de aceasta parere nu vad oare ca, prin explicarea
lor, nu explica nimica? Nu vad ca fac numai ca întrebarea
sa fie altfel pusa? Si anume De ce filosofia schopenhaueriana
a înrâurit asa de mult asupra creatiunii lui Eminescu?
Pe când Eminescu învata în Germania, marele
filosof pesimist murise, în schimb traia si tuna de
la tribuna alt învatat, alt filosof, care a facut mare
zgomot în Germania prin propaganda sa optimista, prin
violenta-i nemaipomenita împotriva pesimismului lui
Schopenhauer si Hartmann. Vorbim de E. Dühring. Cum dar
mortul Schopenhauer a avut mai mare înrâurire
asupra lui Eminescu, decât viul Dühring, despre
care, fie zis în treacat, Eminescu vorbea cu mult respect?
Altii, cu mult mai mare aparenta de
adevar, dau urmatoarea explicatie cauzei pesimismului lui
Eminescu. Aceasta cauza ar fi avut caracterul intim al poetului
însusi samânta nebuniei, boala fiziologica si
psihologica mostenita, care mai apoi a facut sa se declare
nebunia la poet, tot ea l-a facut pesimist. Pesimismul lui
Eminescu, dupa aceasta explicare, are radacini adânci
organice fondul prim al poetului, daca putem sa ne exprimam
astfel, e pesimist. Bineînteles, daca fondul prim ar
fi fost pesimist, acest pesimism s-ar fi manifestat în
orice tara ar fi trait poetul, în orice conditie ar
fi trait s-ar fi manifestat sub alte forme, dar tot ca pesimism
în fond. Aceasta din urma parere capata si mai multa
aparenta de adevar, prin moartea tragica a poetului la casa
de nebuni. Totusi parerea e gresita, cum vom vedea analizând
pesimismul lui Eminescu”.
„Dar înaltimea conceptiunii
sale pesimiste si poetice ajunge la apogeu în satira
întâia. Când artistul a ajuns sa-si exprime
desavârsit sentimentele sale, atunci e un mare talent,
dar numai când a izbutit sa arate într-o forma
poetica o mare conceptie filosofica, o mare generalizare a
mintii omenesti, atunci el ajunge geniu si ceea ce ridica
asa de sus creatiunea poetica a lui Eminescu e vasta sa conceptie
despre viata, o conceptie, care poate sa nu fie a noastra,
care însa e, de netagaduit, mare. Imensele probleme
ale universului, cum e crearea si închegarea lumii,
ori mai bine zis a sistemului nostru solar, o închegare
imensa în timp si spatiu micimea planetei noastre fata
cu aceste imensitati, si mai cu seama scurtimea vietii omenirii,
care pare numai o clipa, în viata totala a lumii întunericul
ce se arata îndaratul omenirii, pâna la ivirea
vietii organice si înaintea omenirii dupa stingerea
acestei vieti micimea vietii unui om, cu toate microscopicele
lui interese, fata cu aceste probleme imense..., toate aceste
sunt minunat de bine exprimate în satira întâia.
De ce oare Eminescu, pentru a descrie închegarea sistemului
nostru solar, a întrebuintat o cosmogonie indiana, în
loc de teoria evolutiei moderne, care putea la urma urmei
sa-i dea tot atâta material pesimist? Probabil, ca aceasta
cosmogonie e mai plastica. Si în adevar, e admirabil
de plastica cosmogonia exprimata în versurile urmatoare:
„La-nceput, pe când fiinta
nu era nici nefiinta,
Pe când totul era lipsa de viata si vointa,
Când nu s-ascundea nimica, desi tot era ascuns,
Când patruns de sine însusi odihnea cel nepatruns,
Fu prapastie? genuna? Fu noian întins de apa?
N-a fost lume priceputa si nici minte s-o priceapa,
Caci era un întunerec ca o mare far-o raza,
Dar nici de vazut nu fuse si nici ochiu care s-o vaza,
Umbra celor nefacute nu-ncepuse-a se desface,
Si în sine împacata stapânea eterna pace.”
Încheierile pesimiste, scoase
de Eminescu din aceasta cosmogonie vedica, din metafizica
schopenhaueriana si din esoterismul indian, care se oglindeste
în Satira I, nu-s ceva personal si original al lui Eminescu.
Astea sunt încheierile tuturor pesimistilor. Ca filosof
pesimist Eminescu nu-i original, el a împrumutat aceasta
filosofie gata de la pesimistii germani. Dar cu totul original
si personal e poetul nostru în modul cum a simtit el
acest pesimism. Lucru de altmintrelea limpede. O conceptie
filosofica, una si aceiasi, poate fi primita de mai multi
artisti, dar fiecaruia va sugera alte sentimente, si dupa
fel si dupa grad. Daca ne dam seama de sentimentele lui Eminescu,
pe cât e vorba de pesimism, vedem ca sunt cu totul neconsecvente
si nelogice, ca sentimente pesimiste. În adevar din
filosofia pesimista, ori trebuie sa urmeze ca o consecventa
ceea ce nemtii numesc, - cam energic si brutal, dar prea adevarat,
- «das Eckel des Lebens» - greata de viata, ori,
cel putin, nepasarea pentru aceasta viata. Se stie ca sefii
pesimismului german propuneau fel de fel de mijloace pentru
stingerea neamului omenesc de pe fata pamântului. Si
în adevar, daca viata e un vis urât, un chin...,
atunci mai bine sa lipseasca, se întelege de la sine.
Si aceasta greata de viata, daca nu în întelesul
cu totul nebunesc de mai sus, dar ceva mai slabita, si-a gasit
poetii sai. Daca natura e numai «un vis al nefiintei»,
un nimic, un nonsens, atunci e foarte la locul ei exclamarea
trufasa, dar cam egoista, a lui Alfred de Vigny
Vivez, froide nature, et revivez sans
cesse,
.......................................................................
Vous ne recevrez pas un cri d’amour de moi.
Daca viata omului e numai o vale de
mizerii, fara nici un înteles, fara nici un viitor daca
iubirea e numai o iluzie îngrozitoare si urâta,
care se sfârseste cu moartea, atunci e consecventa cântarea
brutala si nesanatoasa a lui Beaudelaire [sic], care plimbându-se
cu iubita-i, da peste un hoit puturos, putred, verde, în
care foiesc vermii, de la care se împrastie o duhoare
ciumata, iar poetul, aratându-i toate aceste grozavii,
zice
- Et pourtant, vous serez semblable
a cette ordure
A cette horrible infection.
Nu trebuie mai multe exemple aceste
doua, si mai ales cel din urma, sunt de ajuns pentru a arata
cât de departe, cât de enorm de departe, e acest
pesimism consecvent, dar brutal si bolnav, cât de strain
e de geniul lui Eminescu. El, Eminescu, sa nu arate nici un
pic de iubire naturei, el care a iubit-o mai mult decât
oricare din poetii nostri! El care tremura împreuna
cu tremuratul razei de luna, ramânea cu ochii mari si
visa treaz la vederea lunii pline, alunecând pe cer
el care se extazia, în fata unui asfintit de soare ori
a rasaritului lunii, el care iubea asa de mult natura, încât,
înrâurit de o noapte de vara, cu luna, plina si
melancolica, repeta entuziasmat
Totu-i vis si armonie
Noapte buna.
Eminescu sa arate iubitei sale un hoit
descompus, si sa-i zica asa vei fi si tu! El, blândul,
iubitorul poet, care, strâns la pieptul iubitei sale,
se pierdea în ochii ei, în acei ochi frumosi,
cuminti si mari, în acei ochi mari, visatori si albastri,
în care se adunau toate basmele el, blândul, iubitorul
poet, care scalda pe iubita sa în lumina lunii, facea
sa ninga asupra ei flori de teiu, si o întreba de o
mie de ori, iarasi si iarasi
Ma iubesti tu, spune drept.
Nu doar, ca nu stia, dar e asa de
bine ca, dupa o mie de ori, sa mai auzi o data un da. În
sfârsit el, care stergea cu iubire lacrimile copilei
iubite repetând încet «Nu mai plânge,
nu mai plânge!».
Eminescu era bun, blând, iubitor
fondul prim al caracterului sau a fost mai curând optimismul
si idealismul de cât pesimismul. Acel care va patrunde
si va simti adânc creatiunea poetului, va pricepe totodata,
câta dreptate avem.
Idealizarea trecutului, cum am mai
spus, a fost o urmare a pesimismului, dar a unui pesimism
sui-generis, special lui Eminescu, care în fondul lui
prim a fost idealist în toata
puterea cuvântului.” |