„Eminescu
este nu numai cel mai mare scriitor român. El este o
aparitie aproape neexplicabila în literatura noastra.
El a cazut în sarmana noastra literatura de la 1870
ca un meteor din alte lumi. Întâmplarea a facut
ca unul din cei mai mari poeti lirici ai secolului al XIX-lea,
secol atât de bogat, cel mai bogat în lirici,
sa se nasca la noi, într-un colt din fundul Moldovei.
Iar daca ne gândim la calitatea
pura si profunda a lirismului sau, daca ne gândim la
faptul ca Eminescu a aparut într-o literatura fixata,
daca ne mai gândim ca el a avut de luptat cu mizeria,
cu boala, cu obtuzitatea mediului si rautatea oamenilor, daca
mai adaugam ca opera lui, creata în conditii asa de
grele, a fost înfaptuita pâna la vârsta
de treizeci si trei de ani, pâna la vârsta când
un poet de o asa puternica gândire abia începe
sa devina ceea ce e menit sa fie, — atunci poate avem
dreptul sa spunem ca în Eminescu natura crease pe cel
mai mare liric modern si ca, geloasa de propria-i opera, i-a
placut sa sfarme de timpuriu minunata oglinda în care
s-a rasfrânt atât de încântator.
Impresia, cu nimic comparabila, pe
care Eminescu o face asupra cititorului se explica, credem
noi, printr-un caracter special al poeziei lui, pe care vom
încerca sa-l definim în rândurile urmatoare.
Am observat altadata ca poeziile lirice
ale lui Eminescu sunt fara „subiect“ si ca, ceea
ce e aproape acelasi lucru, Eminescu n-are poezii ocazionale.
Eminescu nu cânta incidentele
unei iubiri, ci iubirea nu cânta farmecele unei femei,
ci femeia nu ne da crâmpeie separate din natura, colturi
de peisagii, ci ceea ce este mai general în natura.
Ca pentru a reda generalul, utilizeaza culori ale particularului,
aceasta se întelege de la sine. Da ceea ce vrea sa ne
dea e generalul, iubirea, femeia, natura.“ |