bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.


ACASA CONTACT
PAREREA CRITICILOR CARTEA DE OASPETI GALERIE FOTO
     


„Cu totul osebit în felul sau, om al timpului modern, deocamdata blazat în cuget, iubitor de antiteze cam exagerate, reflexiv mai peste marginile iertate, pâna acum asa de putin format, încât ne vine greu sa-l citam îndata dupa Alecsandri, dar în fine poet, poet în toata puterea cuvântului este d. Mihail Eminescu. De la d-sa cunoastem mai multe poezii publicate în Convorbiri literare, care toate au particularitatile aratate mai sus, însa au si farmecul limbagiului (semnul celor alesi), o conceptie înalta si pe lânga aceste (lucru rar între ai nostri) iubirea si întelegerea artei antice.

Ideal pierdut în noaptea unei lumi ce nu mai este,
Lume ce gândea în basme si vorbea în poezii,
O! te vad, te-aud, te cuget, tânara si dulce veste
Dintr’un cer cu alte stele, cu-alte raiuri, cu alti zei.

Venere, marmura calda, ochiu de piatra ce scântee,
Brat molatic ca gândirea unui împarat poet,
Tu ai fost divinizarea frumusetei de femee,
A femeei, ce si astazi tot frumoasa o revad —

astfel începe strania sa poezie Venere si Madona.“

„Ocazia la observari critice nu lipseste în aceste poezii. Venere si Madona cuprinde o comparare confuza. Femeia a fost divinizata în Venera antica si apoi (de Rafael) în Madona. Tot asa poetul asupra unei fete «pala de o bolnava betie», arunca «valul alb de poezie» si o divinizeaza. Însa Madona nu este o idealizare a Venerei, nici Venera antica o realitate bruta pe lânga Madona moderna, si strofa>

O, cum Rafael creat-a,

prin care poetul rezuma înca o data compararea, nu o lamureste mai bine, ci slabeste poezia prin repetitie. Originala si plina de efect, însa prea calculata (recherchée, cum ar spune francezii) este tranzitia «Plângi, copila?...».
«Epigonii» cuprind o antiteza foarte exagerata. Pentru a arata micimea epigonilor, se înalta peste masura poetii mai vechi, si lauda ditirambica a lui Tichindeal d[e] e[xemplu] si a lui Heliade cu greu va putea încalzi cetitorii mai critici de astazi.
Cea mai buna din cele trei poezii ale d-lui Eminescu ne pare a fi cea din urma, Mortua est!, un progres simtit în precizia limbagiului si în usurinta versificarii.
Dar si aci, ca în celelalte, sunt greseli ce trebuiesc neaparat îndreptate.
Abuz de cuvântul pala, care poate n-ar trebui uzat deloc, uneori gândiri si expresii prea obisnuite, multe rime rele.

Nu întelegem, nu putem primi aceasta negligenta a formei. Nepasarea publicului român, care în aceeasi linie cu adevaratii poeti pune si pe Tautu si pe Sion si pe tutti quanti, si pe de alta parte precipitarea întregii noastre activitati intelectuale, ce se vede produsa sub nelinistea unei amenintari statornice, explica, dar nu excuza greseala aratata.

Tocmai spre desteptarea publicului român din nepasarea lui trebuie prezentate numai formele estetice cele mai curate, si în mijlocul agitarilor politice si sociale arta este anume chemata a ne da un liman de adapost. Când miscarea altfel trecatoare a unei inimi pline de simtiri vrea sa se întrupeze în forma poeziei, ea prin chiar aceasta intra într-o lume, unde timpul nu mai are înteles. Cea mai scumpa îngrijire pentru curatenia formei este atunci o datorie a poetului, ca astfel conceptia lui sa ramâna o mostenire neatinsa a generatiilor viitoare. Si care poet, în momentul adevaratului entuziasm, nu ar trebui sa uite marginile actualitatii si, încalzit de raza unei încrederi adese iluzorie, nu si-ar înalta aspirarea spre o nemurire omeneasca?...“

TITU MAIORESCU
 

 


Mihai Eminescu - Steaua noastra

Acest site este realizat cu pasiune, de aceea rog sa fie tratat cu seriozitate.

Astept vizitatori de toate varstele. Pentru contact: toto_mrn@yahoo.com


COPYRIGHT © 2006 toto_mrn@yahoo.com