„Poet
al înaltelor cugetari si revolte, asa cum apare în
poemele de compozitie (Memento mori, Împarat si proletar,
Scrisori), plecat peste urna nesatioasa a timpului si meditând
la destinul efemer al omului (musti de-o zi pe-o lume mica
de se masura cu cotul), Eminescu a fost înainte de toate,
liricul prin excelenta al propriilor sale experiente, al propriei
sale vieti, cu bucuriile si deznadejdile ei, indiferent de
reflexele care se pot descoperi, ici si colo, în versurile
sale, si venind dinspre un model sau altul al lirismului universal,
sau de la unul sau altul dintre filosofii pe care i-a frecventat.
S-a consumat, pe vremuri, foarte multa cerneala pe tema pesimismului
eminescian si s-au cautat obârsii, mai apropiate sau
mai departate, în cutele adumbrite ale biografiei sau
în sisteme de filosofie cu sumbra viziune. Aceste nu
pot fi tagaduite, însa poetul a dovedit, cu întreaga
sa scurta existenta, o fire de luptator, optimista, o rara
energie cetateneasca pusa în slujba societatii si o
constiinta artistica neînduplecata, gratie careia a
biruit toate împotrivirile vietii si a putut sa dureze,
la fel cu poetul popular al Mioritei, aerianul poem al Luceafarului,
suprema încununare a întregii sale opere. Daca
asemeni albatrosului lui Baudelaire, aripile lui uriase i-au
pricinuit suferinte în mijlocul unei societati ostile,
poezia sa, în schimb, e învestita de-a pururi
cu viata fara de moarte, cum atât de minunat si surprinzator
de frumos o spune însusi Eminescu într-un exercitiu
de la 1868> Numai poetul / Ca pasari ce zboara / Deasupra
valurilor, / Trece peste nemarginirea timpului / În
ramurile gândului, / În sfintele lunci, / Unde
pasari ca el / Se-ntrec în cântari.“
|