1866
Inceteaza din viata la Cernauti în
12/24 ianuarie Aron Pumnul, carturar si mare personalitate
a luptei nationale în Bucovina sub stapanirea austriaca.
I. G. Sbiera, succesorul lui Aron Pumnul, întocmeste
împreuna cu câtiva elevi o brosura omagiala Lacramioarele
învataceilor gimnasisti din Cernauti la mormantul prea
iubitului lor profesor Aron Pumnul repausat într-a 12/24
ianuarie 1866; este difuzata în timpul ceremonialului
funebru. Brosura cuprinde sapte poezii, toate fara titlu,
cinci semnate: M. Eminoviciu (privatist), St. Stefureac (cl.
VI), I. Ieremievici (cl. V) iar E. Franzos si Ehrlih publica
în germana. Poeziile nesemnate apartin, probabil, lui
I. G. Sbiera. Aron Pumnul este în poezia de debut a
lui Eminescu, La moartea lui Aron Pumnul, cum o întituleaza
editorii "geniul mare al desteptarii" Bucovinei.
Cadenta si fluiditatea unor versuri ne dau dreptul sa presupunem
ca nu era la întâia poezie. Tot acum trimite Familiei
din Pesta poezia "De-as avea", care se publica în
numarul din 25 februarie/19 martie 1866. Iosif Vulcan, redactorul
revistei, o însoteste cu o nota redactionala. "Cu
bucurie deschidem coloanele foaiei noastre acestui june de
numai 16 ani, care cu primele încercari poetice ne-a
surprins placut." Poezia e semnata: M. Eminescu, cum
va proceda de aici înainte. O familie cu numele Eminescu
se afla în comuna Lupu, de lânga Blaj si un elev
cu acest nume frecventeaza cursurile la liceul din Blaj. Intreprinde
în aprilie-octombrie prima calatorie în Transilvania
pe urmele strabunilor sai. Il însoteste pe Ioan Neamtu
din Feldru, elev la Scoala reala greco-ortodoxa din Cernauti.
Intra în Transilvania prin pasul Tihuta, coboara pe
Valea Somesului si ajunge la Dej de unde îi scrie lui
Iosif Vulcan ca se afla în drum spre Blaj. La sfârsitul
lui mai ajunge la Târgu-Mures, îi cunoaste pe
Ioan Cotta si Teodor Cojocaru, studenti la teologie si calatoresc
împreuna pâna la Blaj. Biografii sai sunt de parere
ca dorea sa-si continue studiile în orasul de pe Târnave.
Avem în aceasta privinta numai marturii orale, nu si
documente. Bogata activitate literara. Publica în Familia
"O calarire în zori" (15/27 mai), "Din
strainatate" (17/29 iulie), "La Bucovina" (16/26
august), "Speranta" (11/23 septembrie), "Misterele
noptii" (16/28 octombrie), iar în "Umoristul"
(29 septembrie/11 octombrie) cealalta revista a lui Iosif
Vulcan "Asta vreau dragul meu", sub forma de cuplet.
Incepe publicarea "novelei svedice" a lui Onkel
Adam (Karl Anton Wertterberg) "Lantul de aur", pe
care o traduce din germana. Tot acum strânge material
pentru romanul "Geniu pustiu", pe care îl
elaboreaza în perioada preuniversitara si ramâne
în manuscris. Calatoria lui Eminescu în Transilvania
marcheaza, remarca G. Calinescu, intrarea în alta vârsta.
1867-1868
Este în trupa lui Iorgu Caragiale
din octombrie 1867 si întocmeste memorii catre organele
administrative pe care le semneaza "Iorgu Caragiale si
asociatii sai". Din trupa lui Iorgu Caragiale trece în
cea a lui Mihail Pascaly, care îl angajeaza ca "sufleur
II si copist". In manuscrise se pastreaza mai multe piese
copiate de el, care se joaca pe scena. I se încredinteaza
si interpretarea unor roluri mai mici. Insoteste trupa lui
Mihail Pascaly în turneul pe care îl întreprinde
în Transilvania în mai-august 1868. Da reprezentatii
la Brasov, Sibiu, Lugoj, Arad si Oravita si i se face, pretutindeni,
o primire triumfala. Publica în Familia poezia "Ce-Ti
doresc eu Tie, dulce Românie" (2/14 aprilie 1867)
una din cele mai cunoscute ode ale sale închinate patriei,
"La Heliade" (18/30 iunie 1867), evocare a personalitatii
"batrânului bard" care si trimite la "Ieremiada"
lui Schiller. Viata în mediul teatral sta la baza poeziilor
publicate tot în Familia, "La o artista" (18/30
august 1868) si "Amorul unei marmure" (19 septembrie/1
octombrie), cu imagini din Mira, piesa de teatru care apartine
anilor 1868 - 1869. Traduce la initiativa lui Mihail Pascaly
tratatul lui Heinrich Theodor Rötscher: "Die Kunst
der drammatische Darstellung"; pregateste textul pentru
tipar; ramâne în manuscrise. Lucrare fundamentala,
îl familiarizeaza cu estetica teatrala si îl introduce
în literatura universala.
|